Salam satu malaysia. Kami sekumpulan belia celik yang menulis hanya berdasarkan fakta dan sila tuding jari pada diri sendiri jika setiap apa yang ditulis terkena batang hidung masing-masing. Kebenarannya kami hanyalah penulis amatur dari UNIVERSITI UTARA MALAYSIA yang membuat tugasan untuk subjek BAHASA MELAYU PENGURUSAN.

Saturday, August 28, 2010

APAKAH PENDERAAN KANAK-KANAK ?

Penderaan kanak-kanak sering digambarkan dengan penderaan fizikal seperti perlakuan yang menyebabkan kecederaan serius. Walau bagaimanapun, penderaan sebenarnya turut melibatkan emosi kanak-kanak tersebut.


Dera bermaksud pukulan dengan rotan, tali pinggang atau alat-alat lain sebagai hukuman. Mendera pula bermaksud memukul dengan menggunakan alat-alat yang dinyatakan tadi dan penderaan membawa maksud melakukan perbuatan mendera.


Di Malaysia, penderaan kanak-kanak mendapat perhatian akhbar, majalah tempatan dan media massa. Masalah ini semakin membimbangkan dan menunjukkan peningkatan yang berterusan.

Penderaan kanak-kanak bukan satu masalah sosial yang baru. Ia melibatkan kanak-kanak lelaki dan perempuan. Pada zaman jahiliyah di Timur Tengah, bayi perempuan ditanam hidup-hidup atau dijual sebagai hamba. Pada zaman revolusi industri di Eropah, kanak-kanak dari golongan miskin bekerja sebagai buruh murahan dan dipaksa bekerja sebagai buruh di lombong arang batu dan kilang. Pada zaman moden, keadaan ini tetap berterusan dan berlaku dalam pelbagai bentuk sama ada dalam bentuk fizikal, mental dan seksual.
( S. Gunasegaran a/l Shanmugam, 1988 )

Disediakan Oleh :-


Nama : Siti Aisyah Binti Mohd Sobree

No. Matrik : 204744
Kursus : Sarjana Muda Pengurusan Hal Ehwal Antarabangsa



4 comments:

budaya said...

ringkas dan padat, penderaan terhadap kanak-kanak tidak seharusnya berlaku terutamanya dalam kalangan masyarakat intelektual zaman kini.

layari blog kami kumpulan C21 di http://www.budaya21.blogspot.com

AKUSOSIAL said...

terima kasih atas pandangan anda :)

Cinta Kepada Manusia said...

gambar contoh yang dipaparkan mengerikan.

ikuti kami di http://cintakepadamanusia.blogspot.com/

AKUSOSIAL said...

terima kasih atas pandangan anda :)

Post a Comment