Salam satu malaysia. Kami sekumpulan belia celik yang menulis hanya berdasarkan fakta dan sila tuding jari pada diri sendiri jika setiap apa yang ditulis terkena batang hidung masing-masing. Kebenarannya kami hanyalah penulis amatur dari UNIVERSITI UTARA MALAYSIA yang membuat tugasan untuk subjek BAHASA MELAYU PENGURUSAN.

Saturday, August 28, 2010

KESAN SAMPINGAN


Gambar atas merupakan contoh penderaan kanak-kanak.  Jika perkara sebegitu kian berlaku dalam kalangan masyarakat kita,kesan sampingan seperti kecederaan akan berlaku. Akibat penderaan terutamanya dari segi fizikal mangsa akan mengalami kecederaan seperti kesan lebam di badan.Mangsa turut akan mengalami kecederean dalaman seperti pendarahan dalaman(internal bleeding) dalam badan seperti pada jantung, otak dan lain-lain. Dan ini ialah contoh gambar kecederaan yang dialami oleh kanak-kanak yang telah didera.


Kesan sampingan yang lain ialah kekurangan keyakinan diri dimana mangsa tidak dapat menyesuaikan diri di mana-mana jua terutamanya di sekolah dan mereka akan selalu mengasingkan diri mereka dari bergaul dengan khalayak ramai. Akibatnya,secara tidak langsung mereka akan kehilangan keyakinan diri serta selalu berada dalam keadaan takut dan tersisih. Hal ini menyebabkan juga generasi seterusnya akan menjadi mangsa. Menurut laporan statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Polis tahun 2008, dilaporkan bahawa kebanyakan pendera yang mendera kanak-kanak turut pernah menjadi mangsa penderaan pada masa kanak-kanak mereka.

Disediakan oleh :-
Nama : Yogeni Diviya a/p Muniandy
No.Matrik : 204988
Kursus : Sarjana Muda Pengurusan Hal Ehwal Antarabangsa

4 comments:

budaya said...

kesan sampingan ini sememangnya tepat.

layari blog kami kumpulan C21 di http://www.budaya21.blogspot.com

AKUSOSIAL said...

terima kasih atas pandangan anda :)

Cinta Kepada Manusia said...

kesan pukulan pd bdn kanak-kanak itu menyedihkan mata yang melihat.

ikuti kami di http://cintakepadamanusia.blogspot.com

AKUSOSIAL said...

terima kasih atas pandangan anda :)

Post a Comment