Salam satu malaysia. Kami sekumpulan belia celik yang menulis hanya berdasarkan fakta dan sila tuding jari pada diri sendiri jika setiap apa yang ditulis terkena batang hidung masing-masing. Kebenarannya kami hanyalah penulis amatur dari UNIVERSITI UTARA MALAYSIA yang membuat tugasan untuk subjek BAHASA MELAYU PENGURUSAN.

Saturday, August 28, 2010

TRAUMA BERPANJANGAN

Pelbagai kesan negatif boleh berlaku apabila kanak-kanak menjadi mangsa deraan emosi.  Kesan negatif ini boleh timbul dalam jangka masa pendek dan jangka masa panjang. Kesan yang timbul, sama ada dalam bentuk perubahan tingkah laku atau salah laku atau gangguan emosi, biasanya tidak mudah dikenal pasti. Hanya dengan penelitian setiap kes secara halus dan terperinci melalui pengambilan sejarah (Kasmini 1993) yang teliti boleh membantu seseorang mengesyaki atau mengesahkan wujudnya kaitan antara masalah tingkah laku yang ditunjukkan dengan deraan emosi yang dialami oleh kanak-kanak.  Ianya menyebabkan  kanak-kanak mengalami ganguan psikiatri iaitu kemurungan dan menjadi pendiam. 





Selain itu kanak-kanak juga akan mengalami ganguan negatif lain seperti masalah tingkah laku seksual, penyalahgunaan dadah dan cuba untuk membunuh diri melalui pelbagai cara.  Keadaan ini berlaku kerana kanak-kanak mengalami trauma yang serius sehingga sentiasa terbayang peristiwa yang berlaku ke atas diri beliau.  Jika penderaan dilakukan berterusan boleh membawa pelbagai reaksi dan padah yang berpanjangan sehingga menggangu saat-saat penting dalam perkembangan kanak-kanak. Lebih-lebih lagi Jika pembentukan sahsiah kanak-kanak sudah terganggu dari awal lagi, pelbagai masalah mental dan sosial akan timbul apabila kanak-kanak ini melangkah ke alam dewasa nanti.

Disediakan oleh :-

Nama : Mohamad Adnam Bin Zakaria
No. Matrik : 204751
Kursus : Sarjana Muda Pengurusan Awam


4 comments:

budaya said...

kepada pihak yang bertanggungjawab,tolonglah lakukan sesuatu untuk menolong kanak-kanak trauma ini.

layari blog kami kumpulan C21 di http://www.budaya21.blogspot.com

AKUSOSIAL said...

terima kasih atas pandangan anda :)

Cinta Kepada Manusia said...

mereka masih kecil. hanya mengharapkan tunjuk ajar dari yang tua. jadi kasihanilah mereka.

ikuti kami di http://cintakepadamanusia.blogspot.com

AKUSOSIAL said...

terima kasih atas pandangan anda :)

Post a Comment