Salam satu malaysia. Kami sekumpulan belia celik yang menulis hanya berdasarkan fakta dan sila tuding jari pada diri sendiri jika setiap apa yang ditulis terkena batang hidung masing-masing. Kebenarannya kami hanyalah penulis amatur dari UNIVERSITI UTARA MALAYSIA yang membuat tugasan untuk subjek BAHASA MELAYU PENGURUSAN.

Saturday, August 28, 2010

PENGARUH MEDIA MASSA


Malaysia pada masa ini sedang membuat persediaan untuk mengambil tempatnya di antara negara-negara maju. Wawasan 2020 sudah diisytiharkan dan semua jentera kerajaan dan swasta dikatakan bergerak menuju ke arah tersebut. Kerajaan sentiasa mendorongkan semangat, fikiran dan tenaga rakyat Malaysia ke arah tersebut.  Namun begitu disamping menjadi sebagai alat komunikasi dengan audiens, media massa seperti televisyen telah memberi impak negatif yang begitu jitu dalam diri  audiens.



Hal ini kerana, program yang ditayangkan adalah terlalu berunsurkan keganasan dan lucah. Ini menyebabkan berlakunya penderaan kanak-kanak secara kekal atau seksual dek kerana si pelaku penderaan itu sudah terpengaruh dengan adegan yang dipaparkan melalui media massa yang mana sepatutnya media massa merupakan alat penyebar informasi yang berunsurkan positif.  Banyak kajian dijalankan terhadap program televisyen yang dikatakan boleh membawa kepada kelakuan ganas individu. Selain itu, aspek negatif televisyen yang lain ialah ia mengukuhkan stereotaip. Stereotaip bermaksud mewujudkan imej yang kurang tepat dan tidak adil mengenai individu, budaya dan agama dan dibuat secara berulang-ulang. 

Disediakan oleh :-

Nama : Wan Zulaikha Binti Wan Hanafi
No.Matrik : 204656
Kursus : Sarjana Muda Pengurusan Hal Ehwal Antarabangsa

3 comments:

budaya said...

memang jelas ketara bahawa media massa zaman sekarang hanya mengejar keuntungan tanpa memikirkan gejala sosial yang kian rancak mengambil tempat dlm kalangan masyarakat masa kini.

layari blog kami kumpulan C21 di http://www.budaya21.blogspot.com

AKUSOSIAL said...

terima kasih atas pandangan anda :)

Cinta Kepada Manusia said...

kami setuju dgn pengaruh media massa masa kini hanya bermotifkan keuntungan semata-mata.

ikuti kami di http://cintakepadamanusia.blogspot.com

Post a Comment